-
Dlaczego Google nie wyświetla Twoich reklam?
- 25 wrz, 2017
- Edyta Stasiak
- Komentarze: 2
Który ze specjalistów Google AdWords nigdy nie spotkał się z problemem braku wyświetlania reklam przez Google niech pierwszy rzuci myszką :) Aby poznać rozwiązanie tego problemu, odpowiedz sobie na poniższych kilka(naście) pytań :)
1. Czy wszystkie pożądane kampanie i grupy reklam są aktywowane?
To pytanie dorównuje często słyszanemu na infoliniach technicznych: “Czy urządzenie jest podłączone do prądu?” Jest to kwestia tak podstawowa, że wstyd o niej wspominać, ale warto :) Może się zdarzyć, że wzorowo przygotowana w edytorze nowa kampania lub grupa reklam została dla bezpieczeństwa wstrzymana, a przed wyeksportowaniem zmian, zwyczajnie o niej zapomniałeś. Zatem pamiętaj – przed oficjalnym startem działań sprawdź, czy wszystkie przygotowane kampanie i grupy reklam są aktywowane.
2. Czy na koncie występują odrzucone reklamy?
Jeśli nie widzisz w wyszukiwarce swojej reklamy, być może została ona odrzucona przez Google lub system ograniczył jej wyświetlanie. Dlaczego tak się dzieje? Aby to sprawdzić, przejdź w panelu AdWords do zakładki poświęconej reklamom i przyjrzyj się kolumnie STAN. Reklama po sprawdzeniu może mieć stan ZATWIERDZONE (jest zgodna z zasadami Google i wyświetli się wszystkim grupom odbiorców), ZATWIERDZONA (OGRANICZONA) (reklama może się wyświetlać, jednak nie zawsze, np. wówczas, gdy podlega ograniczeniom dotyczącym zasad wykorzystania znaków towarowych lub promowania niedozwolonych treści) lub WYŚWIETLANA (dotyczy on reklam wideo i oznacza, że mogą one pojawiać się w serwisie YouTube). Niepożądana jest sytuacja, gdy widoczny stan to ODRZUCONA. Wówczas należy kliknąć znak zapytania przy stanie i sprawdzić, co jest powodem odrzucenia. Google da Ci wskazówki, jak poprawić reklamę, by została zatwierdzona i mogła wyświetlać się użytkownikom.
3. Czy słowa kluczowe zostały zatwierdzone?
Ze słowami kluczowymi jest podobnie jak z reklamami i mogą one nie wyświetlać się z kilku powodów. Słowo kluczowe może nie generować wyświetleń wówczas, gdy jest zbyt mało dopasowanych do niego stron w sieci reklamowej, gdy posiada niski Wynik Jakości lub kieruje do zawieszonej witryny. System może też odrzucić słowo kluczowe ze względu na naruszenie jednej z zasad reklamowych Google. Częstym powodem braku wyświetleń jest też mała liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego.
4. Czy Twoje słowo kluczowe jest wystarczająco popularne?
Wspomniałam, że niektóre ze słów kluczowych mogą mieć małą liczbę wyszukiwań, co oznacza, że są bardzo rzadko wyszukiwane przez użytkowników. Dopóki nie nastąpi wzrost zapytań do wyszukiwarki, słowo nie będzie wyświetlane. Aby być na to przygotowanym, warto ustawić stawki CPC na poziomie pierwszej strony wyników wyszukiwania, a najlepiej na poziomie umożliwiającym wyświetlenie reklamy u góry strony. Gdy status słowa się zmieni na odpowiedni, reklamy będą mogły się od razu wyświetlić wyżej.
5. Czy Twoje stawki nie przekraczają budżetu dziennego?
Nie w każdej branży możemy marzyć o stawkach CPC na poziomie kilkudziesięciu groszy, które zapewnią nam mnóstwo wartościowego ruchu. Niektóre rynki wymagają zastosowania stawek kilkunasto- a nawet kilkudziesięciozłotowych. Wówczas może się zdarzyć, że nie uwzględniłeś tej zmiennej przy wyliczaniu budżetu dziennego, a co za tym idzie, jest on niższy niż szacowana stawka CPC lub zbliżony do niej. Aby uniknąć takich sytuacji, zaglądaj do planera słów kluczowych oraz sprawdzaj poziom stawek za górę strony oraz za pierwszą pozycję.
6. Czy słowa kluczowe nie są blokowane wykluczeniami?
Dobrą praktyką w optymalizacji kampanii linków sponsorowanych jest dodawanie do kampanii wykluczających słów kluczowych. Dzięki nim Twoja reklama nie będzie się pojawiała na niepożądane frazy. Może się jednak okazać, że pójdziesz za daleko i wykluczysz słowa, które mogą blokować wyświetlanie słów kluczowych i tym samym reklam. Na szczęście, Google ostrzeże Cię o tym specjalnymi komunikatami, więc warto śledzić sekcję powiadomień na koncie, by nie tracić potencjalnych wyświetleń reklamy.
7. Czy budżet kampanii się nie wyczerpał?
Pilnuj również, by budżet dzienny nie wyczerpywał się w ciągu kilku godzin, a był wydawany równomiernie przez cały czas ustawionego harmonogramu. Sprawdź, czy w kampanii nie ustawiono przyspieszonego wyświetlania reklam – w tej sytuacji system będzie dążył do wyświetlania reklam możliwie najszybciej i najczęściej, co oznacza, że budżet może się wyczerpać już na początku dnia. Jeśli zwiększenie liczby wyświetleń w pierwszych godzinach dnia nie jest Twoim celem, ustaw standardową metodę wyświetlania reklam.
8. Czy harmonogram wyświetlania reklam jest dobrze ustawiony?
Może się okazać, że reklamy nie wyświetlają się, gdy w zły sposób ograniczysz harmonogram wyświetlania reklam. Czy to celowo, czy przez przypadek ustawisz przedział czasu na godziny nocne i problem gotowy. Dlatego zanim postanowisz wprowadzić ograniczenia w harmonogramie, przetestuj wyświetlanie reklam przez cały dzień i potem na podstawie analizy zdecyduj o ewentualnym wyłączeniu najmniej efektywnych przedziałów czasowych – być może ten, który początkowo odrzuciłeś, przyniesie najlepsze efekty.
9. Czy stosujesz dostosowanie stawek według urządzeń?
Kolejnym powodem, dla którego reklamy mogą się nie wyświetlać jest ustawienie dostosowania stawek. Może być ono dodane do kampanii lub grupy reklam i dotyczy zmiany stawek względem urządzenia, na którym reklama się wyświetla: komputera, tabletu oraz telefon komórkowego. Dostosowanie ujemne może sięgać -100%, co oznacza, że reklamy nie pojawią się w ogóle na danym urządzeniu. Dlatego warto jest sprawdzić, czy takie dostosowanie jest wprowadzone na koncie i czy jest tam celowo.
10. Czy występują problemy z danymi rozliczeniowymi?
Aby reklamy mogły prawidłowo się wyświetlać, potrzebny jest budżet na potencjalne kliknięcia. Jeśli na koncie Google nie ma środków lub masz problem z kartą, wówczas wyświetlanie reklam zostanie zablokowane. Pamiętaj, by wpływy na konto Google były regularne lub, by na Twojej karcie zawsze znajdowały się środki, które system będzie mógł pobrać.
11. Czy słowa kluczowe nie mają zbyt ścisłego dopasowania?
Jeśli w Twojej kampanii zastosowałeś ścisłe dopasowanie słów kluczowych, musisz liczyć się z tym, że reklamy będą rzadziej wyświetlane. Wynika to z konieczności wpisania przez użytkownika dokładnie tej frazy, której użyłeś jako słowa kluczowego – musi zostać zachowana kolejność poszczególnych słów oraz ich liczba. Przykładowo, dla słowa kluczowego [buty ciężarowe męskie] reklama wyświetli się po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła buty ciężarowe męskie, ale na buty ciężarowe dla mężczyzn już nie. Mimo że dopasowanie to daje największą kontrolę nad tym, kto zobaczy Twoją reklamę, ogranicza jednocześnie grono odbiorców. Aby tego uniknąć, zastosuj szersze dopasowanie – np. do wyrażenia lub modyfikator dopasowania przybliżonego.
12. Czy korzystasz z narzędzia podglądu i diagnostyki reklam?
Pytanie to należałoby skierować głównie do klientów, którzy często testują działanie reklam “na żywo”, wpisując słowa kluczowe w wyszukiwarkę, ale nie klikając w reklamy. Nadmierna kontrola własnej reklamy i wyszukiwanie fraz po kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie bez klikania w reklamy mogą doprowadzić do tego, że algorytmy Google sklasyfikują daną osobę jako niezainteresowaną reklamą i nie będą jej wyświetlać tej osobie. Aby ukrócić smutki klientów, którzy są zaniepokojeni tą “nieobecnością” reklamy w wynikach wyszukiwania, należy im zasugerować korzystanie z narzędzia podglądu i diagnostyki reklam, które pozwala sprawdzić widoczność reklam bez zaburzania statystyk, zwłaszcza CTR.
13. Czy reklamy wyświetlają się w odpowiedniej lokalizacji?
Kolejnym powodem, dla którego nie widać reklam jest obecność użytkownika w lokalizacji nieobsługiwanej przez kampanię. Przykładowo, jeśli kierujesz reklamy serwisu komputerowego na Warszawę, a Twój klient zgłasza Ci, że nie widzi reklam będąc w Krakowie, oznacza to, że kampania działa poprawnie, ale klient wpisał słowo kluczowe bez uzupełnienia go o swoją lokalizację. W tym przypadku również warto polecić mu korzystanie z narzędzia podglądu i diagnostyki reklam, gdzie można ustawić język oraz kraj, w których oczekujemy wyświetlenia reklamy.
14. Czy reklamy wyświetlają się użytkownikom używającym odpowiedniego języka?
Przygotowując kampanię AdWords kierowaną na język inny niż rodzimy, nie wystarczy przygotować reklam i słów kluczowych w języku obcym, np. francuskim. Dodatkowo, w ustawieniach kampanii należy zaznaczyć ten język. Google będzie kierował reklamy na strony w wybranym języku (wyszukiwarkę lub strony docelowe w sieci reklamowej). Pamiętaj, że jeśli użytkownik korzysta z interfejsu Google w języku angielskim, nie zobaczy Twoich reklam stworzonych w języku francuskim, nawet jeśli wyszukuje frazy zawarte wśród Twoich słów kluczowych.
Jak widać, by reklamy w Twojej kampanii AdWords wyświetlały się bez zakłóceń, musisz zadbać o wiele prawidłowych ustawień konta, kampanii i słów kluczowych. Dbaj o nie wszystkie, a szybko zobaczysz zwrot z czasu zainwestowanego w przygotowania i optymalizację w postaci wartościowego ruchu i pożądanych konwersji :)
Komentarze
-
-
Sebastian Heymann
- wrz 28 2017
-
Chyba w tym zdaniu jest mały błąd:
"Jeśli zwiększenie liczby wyświetleń w pierwszych godzinach dnia nie jest Twoim celem, ustaw standardową rotację reklam." -> chodzi o standardową, równomierną metodę wyświetlania (rotacja reklam się wkradła).
-
-
Edyta Wsół
- paź 3 2017
-
Racja! Poprawione, dziękuję :)